dimarts, 27 d’abril del 2010

Projecte Col·laboratiu "Explorant la Tarraco Romana"


Es tracta d'un projecte telemàtic on es proposen una sèrie d'activitats per a fomentar l'intercanvi d'informació sobre l’època Romana a Tarragona a partir de les aportacions de grups d'alumnes dels centres d'ensenyament de secundària de Tarragona.

El seu objectiu principal és fomentar l 'ús de les tecnologies de la informació entre alumnes, creant un entorn de treball cooperatiu per elaborar un recull d'informació sobre la Tarraco romana.

A qui s'adreça
Aquest projecte va dirigit a alumnes de primer d’ESO de tots els instituts que vulguin participar de Tarragona.

Metodologia de Treball

El personatge que condueix aquest projecte és en Tariq, un arqueòleg, que demana ajuda als alumnes tarragonins per investigar i conèixer l’època romana de Tarragona.
Es posarà a disposició del participants, a través d'una web creada a tal efecte, una sèrie de Webquests adequades a l’etapa educativa. A través de la metodologia de treball cooperatiu, els alumnes exploraran i investigaran la història de Tarragona, seguint les tasques que es proposen a les webquests per a, finalment, reelaborar la informació obtinguda, posar-la en comú i c
ontrastar-la amb la dels altres grups que hi participen. Així mateix, es disposarà de l'eina dels Blocs per poder anar recopilant la informació i materials que sorgeixin durant la realització de les tasques.

En Tariq també té un bloc personal per a poder estar en contacte amb els seus ajudants i resoldre qualsevol dubte que sorgeixi.

Hi ha un espai Moodle a
disposició del professorat que el vulgui emprar per a facilitar la comunicació i col·laboració.

Els criteris que s'avaluaran són:

  • Participació activa i constant durant la durada de l’activitat.
  • Quantitat i qualitat d’informació aportada sobre la temàtica tractada.
  • El grau de treball col·laboratiu i en xarxa que desenvolupi el centre durant tot el procés.
  • Elaboració d’un portfoli digital individual.
  • Aportació que cada centre faci al bloc d’en Tariq

Competències Transversals (o genèriques)
  • Esperit emprenedor i innovador
    • Capacitat d'actuar autònomament.
    • Tenir iniciativa i ser resolutiu.
    • Tenir iniciativa per a aportar i/o avaluar solucions alternatives o noves als problemes, demostrant flexibilitat i professionalitat a l'hora de considerar diferents criteris d'avaluació.
  • Sostenibilitat i compromís social
    • Actuar en el desenvolupament del projecte educatiu amb responsabilitat i ètica.
    • Considerar el context econòmic i social, sent conscient de la diversitat i la multiculturalitat, i garantint la sostenibilitat i el respecte als drets humans.
  • Llengua Estrangera
    • Capacitat de comunicació efectiva en anglès , en cas que sigui necessari.
  • Comunicació eficaç oral i escrita
    • Capacitat de comunicació efectiva (en expressió i comprensió) oral i escrita, amb especial èmfasi en la redacció de documentació.
    • Capacitat de comunicació efectiva .
    • Capacitat per a argumentar i justificar lògicament les decisions preses i les opinions.
  • Treball en equip
    • Capacitat d'integrar-se ràpidament i treballar eficientment en equips i de col•laborar en un entorn multidisciplinar.
    • Capacitat de treballar en un context internacional.
    • Capacitat de relació interpersonal.
  • Ús solvent dels recursos d'informació
    • Capacitat per a trobar, relacionar i estructurar informació provinent de diverses fonts, i d'integrar idees i coneixements.
  • Aprenentatge autònom
    • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors o millorar la seva formació amb un cert grau d'autonomia.
    • Capacitat de prendre decisions basades en criteris objectius (dades experimentals, científics o de simulació disponibles).
    • Capacitat de planificació i organització del treball personal.

  • Actitud davant del treball
    • Tenir motivació per l'assoliment professional i per a afrontar nous reptes.
    • Tenir motivació per la qualitat i la millora contínua.
    • Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius o tecnològics.
    • Capacitat de treballar en situacions de falta d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.
  • Hàbits de pensament
    • Capacitat per al raonament crític i lògic.
    • Capacitat per a resoldre problemes dintre de la seva àrea d'estudi.
    • Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals.
    • Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar i interpretar els seus resultats.
    • Capacitat d'anàlisi, síntesi i avaluació.


Competències tècniques o específiques

Ser capaç de:

  • Demostrar coneixement i comprensió de fets essencials, conceptes, principis i teories relatives a la informàtica i a les seves disciplines de referència.
  • Usar de forma apropiada procediments i eines TIC en el desenvolupament de l’activitat.
  • Identificar tecnologies actuals i emergents, i avaluar si són aplicables, i en quina mesura, per a satisfer les necessitats dels usuaris.
  • Demostrar coneixement i comprensió del context socioeconòmic i organitzatiu en el qual desenvolupa el seu treball
  • Usar apropiadament els principis i les tècniques d'interacció persona-ordinador en els projectes de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).

Requisits
És imprescindible disposar de connexió a Internet.

D'un mateix centre educatiu poden participar-hi totes les classes de primer
d’eso.

Suport
El professorat que participa en el projecte pot demanar en qualsevol moment el suport de l'equip coordinador per mitjà de l'adreça electrònica: mgonzalez@tarracoromana.com

Temporització
Dia 14 de gener a les 17.00 al Centre de recursos pedagògics del Tarragonès es realitzarà un “Taller de presentació” per al professorat que estigui interessat en participar. Aquest dia també s’acordaran uns dies per a dur a terme algunes sessions formatives i/o assessoraments puntuals sobre l’ús dels blocs i altres eines comunicatives en
cas de que els participants ho necessitin i sol·licitin.



Com a cloenda del projecte, s'ha organitzat una trobada conjunta (celebració) per a tots els grups que hi han participat. La data i el lloc s'anunciaran a la pàgina web del projecte.


Inscripció
Les inscripcions al projecte es poden fer des del 18 de novembre fins el 22 de desembre, mitjançant el formulari que adjuntem i que s'haurà d'enviar al CRP del tarragonès, ja sigui per correu electrònic o fax.

Webgrafia:

Exemples i creació de webquest:

http://www.xtec.cat/recursos/webquests/

Disseny de blogs:

http://www.blogger.com

Per descarregar moodle:

http://moodle.softbull.com/

Museu d’història de Tarragona

http://www.museutgn.com/

Miriam.


6 comentaris:

  1. Em sembla un projecte molt engrescador. La figura de Tariq, personatge que porta el fil conductor, em sembla una bona proposta. També em resulta molt interesant l'espai d'intercanvi del professorat.Les fases estàn molt clares i resulta molt motivador per conèixer a fons la realitat propera.
    Felicitats Miriam!
    Pilar Burillo

    ResponElimina
  2. És molt interessant aprofitar la riquesa històrica de Tarraco per treballar diverses escoles de la zona col·laborativament. Trobo que el projecte està plantejat d'una manera molt encertada de cara a facilitar les tasques dels alumnes i dels professors. Molt ben pautat, sí senyor...!

    ResponElimina
  3. Una propuesta muy interesante. Estoy de acuerdo con Pilar, creo que el uso de un guía puede ser motivador y hacer más ameno el proyecto. Personalmente siempre me ha encantado la historia, creo que como alumna disfrutaría mucho con profesores así!

    ResponElimina
  4. M'agada molt la teva proposta Míriam, crec que és molt engrescador i motivador saber què va passar a la ciutat on viu un mateix fa anys i que encara en conservem coses. Com diuen la Pilar i l'Olga trobo molt bé el paper del Tariq.
    Felicitats!

    ResponElimina
  5. I Tarragona en té molta d'història. Està molt ben estructurat i detallat. El que més m'agrada és el fet que tots els centres de la població hi participin, això apropa els alumnes a totes le realitats. Felicitats Míriam!

    ResponElimina
  6. És un projecte molt engrescador. Molt ben estructurat i coincideixo amb les companyes sobre la figura de Tarig com a element motivador: molt ben pensat! És una excel.lent manera d'aprofitar la riquesa històrica de Tarragona com a activitat educativa. Felicitats!

    ResponElimina