divendres, 30 d’abril del 2010

Projecte col·laboratiu: El pas del temps.


Aquest projecte va dirigit als alumnes de 3r de primària i consisteix en que els nens coneguin una mica més bé el lloc on vivim, i els canvis que ha anat experimentant al llarg del temps. Per fer-ho comencem pel més proper a ells, la seva història, després el seu poble i per últim la seva comunitat autònoma, Catalunya.
Proposo realitzar aquesta activitat al llarg del tercer trimestre en grups de quatre alumnes més o menys, si algú vol aportar algun suggeriment serà benvingut. Us poso l'enllaç al bloc "El pas del temps" on els alumnes hauran de fer les seves aportacions.


Àrees que intervenen:
  • Coneixement del medi social i cultura.
  • Llengua Catalana.

Objectius:
  • Conèixer la història personal de cada nen, del seu poble i de Catalunya.
  • Veure com canvien les persones, pobles... al pas del temps.
  • Fer ús de les TIC.
  • Treballar col·laborativament.
  • Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentant els pròpies opinions i contrarestar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.

Continguts:
  • Descoberta de la seva història.
  • Coneixement de les tradicions del seu poble i de Catalunya.
  • Símbols de Catalunya.
  • Aplicació de nocions de canvi i continuïtatnen fets quotidiants propers a la seva experiència i en elements del patrimoni.
  • Ús de les nocions bàsiques de temps. Passat i present.

Critèris d'avaluació:
  • Saber treballar col·laborativament.
  • Observació del treball dia a dia dut a terme a l'aula.
  • Observar el bloc "El pas del temps".
  • Situar algus fets històrics rellevants.
  • Utilitzar fonts documentals.
  • Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

Competències bàsiques.
  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual:
  • Elavoració de textos que organitzin informació o idees.
  • Comnpetència artística cultural:
  • Comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals, tradicionals com a font d'enriquiment i gaudir i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.
  • Comnpetència artística cultural:
  • Comprendre apreciar i valorar críticament difernts manifestacions culturals, tradicionals com a font d'enrriquiment i gaudir i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.
  • Tractament de la informació i competència digital:
  • El coneixement i domini d'habilitats tecnològiques bàsiques permet incorporar amb eficiència l'ús interactiu d'aquestes eines en les pràctiques educatives i saber optimitzar-les tot adaptant-les a propòsits col·lectius i personals.
  • Competència d'aprendre a aprendre:
  • Disposar d'habilitats per a conduir el pròpi aprenentatge i per tant ser capaç de continuar aprenent de manera cada vegada més eficaç i autònoma d'acord amb els pròpis objectius i necessitats.
  • Fomentar el pensament creatiu i la curiositat de plantejar-se preguntes.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal:
  • Implica se capaç d'imaginar, empendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col·lectius amb la creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic:
  • Aquesta competència mobilitza els sabers escolars que li han de permetre comprendre la societat i el món en què es desenvolupa. Això fa que l'alumne superi la simple acumulació d'informacions per interpretar i apropiar-se dels coneixements sobre els fets.
  • Identificar, localitzar i descriure les principals característiques humanes i socials d'un territori.
  • Situar etapes i fets de la història personal, local i catalana en un temps i en una estructura cronològica.
  • Relacionar alguns fets de la història del S.XX amb la història local.
  • Identificar i valorar elements del patrimoni.
  • Competència social i ciutadana:
  • Afavoreix la comprenció de la realitat històrica i social del món i la seva evolució.

6 comentaris:

  1. M'encanta la teva proposta Laura. és molt encertat el procès: Història personal-Puigcerdà-Catalunya. Les qüestions que planteges a cada apartat són molt adients per al curs que fan els alumnes i el fet d'haver-les d'editar en un bloc les fa més motivadores.

    ResponElimina
  2. Aquest projecte l'estic portant a terme a l'aula però sense els recuros TIC ja que no en disposo i la veritat és que els nens estan molt motivats i engrescats.

    ResponElimina
  3. Laura, segur que els encanta parlar d'ells mateixos i del que fan i què es fa al seu entorn. Et proposaria, si no ho has pensat ja, que els nens entrevistessin als seus avis sobre com era el poble de petits. Segur que també els agrada.

    ResponElimina
  4. I me n'oblidava, moltes felicitats per la feina feta, tot i no tenir les eines necessàries.

    ResponElimina
  5. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. M'agrada molt la idea que proposes. És una manera excel.lent de treballar escola i entorn. A més a més, quan la temàtica se centra en la realitat de l'alumnat, aquest mostra molt més interès i participació. Felicitats!

    ResponElimina